محل تبلیغات شما

مهارت های یادگیری خودراچگونه ارتقا دهیم؟

انسان آموختنی های زیادی رابه روش های مختلفی یادمی گیرد.روش یادگیری،روشی است که به واسطه آن می توانیم اطلاعات مختلفی رایادبگیریم.افرادمختلف رابرحسب روش غالب فراگیری آنان می توان به چهارگروه تقسیم کرد:

1-فراگیری به روش دیداری

فراگیری دیداری ،شیوه ای ازفراگیری است که به موجب آن،بیشترین بازده یادگیری ازراه مشاهده حاصل می شود.فردی که ازطریق ،آموختنی هامی آموزد،عمدتا همه چیز راباتداعی تصاویرخاصی درذهن خودبه یادمی آورد،می شنوند،بااستفاده ازتصویربه حافظه می سپارند،نه بااستفاده ازکلمه (به عنوان مثال،چهره افرادرابهترام آن ها به خاطرمی آورند).

-عملکردشان درآزمون های کتبی بهترازعملکردشان درآزمون های شفاهی است.

رعایت نکات زیربرای یادگیرندگان دیداری سودمنداست:

-یادداشت برداری کنیدوهرازگاه یادداشت هایتان رامرورکنید.

-یادداشت هایتان رابااستفاده ازرنگ بندی،های لایت یاخط کشی نشانه گذاری کنید تابه خاطرسپاری ویادآوری موفقی داشته باشید.

-کلمات واصطلاحات مختلف رابااستفاده ازتصویرسازی ذهنی به خاطربسپارید.

-ازیادیار(مخفف سازی کلمات،اصطلاحات وجملات طولانی)برای تسهیل وتسریع یادگیری خودکمک بگیرید.

2-فراگیری به روش شنیداری

یادگیرندگان شنیداری کسانی هستندکه ازراه شنیدن یابحث درباره یک موضوع،بیشترین بازده یادگیری راخواهندداشت.این قبیل افراددارای ویژگی های زیر هستند:

-آنچه راشنیده اند،خوب به خاطرمی سپارند.

-قادرندگفته های دیگران راواژه به واژه به خاطرآورند وتکرارکنند.

-قادرندازاول تاآخرترانه هایی راکه شنیده اند،به خاطرآورندوتکرارکنند.

-شنیدن رابه دیدن ترجیح می دهند.

-عملکردشان درآزمون های شفاهی بهترازآزمون های کتبی است.

رعایت نکات زیرمی تواندبرای اینگونه فراگیران سودمندباشد:

-اطلاعاتی راکه نیازبه یادآوری شان دارید،بااستفاده ازضبط صوت یاموبایل ضبط کنید.

-مطالب ضیظ شده راچندوقت یکبار گوش کنید.

-شنیده هایتان رابلندبلندبرای خودتان بازگوکنید.

-ازیک نفربخواهیدمطالبی راکه قراراست امتحان دهیدازشما سوال کند.

-ازکلمات ،جملات واطلاعاتی که نیازبه یادآوری شان دارید،ترانه دست وپاشکسته بسازیدتا راحتتربتوانیدآن رابخاطربسپارید.وبخاطرآورید.

3-فراگیری به روش حرکتی

یادگیرندگان حرکتی کسانی هستندکه بیشترین بازده یادگیری آنان ازطریق انجام کارها،لمس اشیا،یاتکرارحرکات صورت می گیرد.به عنوان مثال بیشترنابینایان رابایدجزوفراگیران حرکتی به حساب آورد.آنهاقادرندجای اشیارابااستفاده ازچوبدستی خودبه یادآورندیاراه خودرابالمس دیوارپیداکنند.یادگیرندگان حرکتی دارای ویژگی های زیرهستند:

-اشیایی راکه لمس کرده اندخوب به خاطرمی آورند.

-بسیاری ازاطلاعات رابااستفاده ازمهارت ایفای نقش به یادمی آورند.

-عملکردشان درآزمون های عملی بهترازعمللکردشان درآزمون های کتبی وشفاهی است.

-می توانندمفایهم واطلاعات مختلفی رابطورعملی اجراکنند.

رعایت نکات زیرمی تواندبرای فراگیران حرکتی سودمندباشد:

-اطلاعاتی که می خواهیدبه خاطربسپارید،باتداعی یک حس(مثلایک بوی خاص)به ذهن بسپارید.

-شرایطی راکه می خواهیداطلاعات یااتفاقاتش رابه خاطرآورید،به صورت یک نمایش درذهن خودتان مجسم یابرای خودتان بازی کنید.

-مفاهیمی راکه یادگرفته اید،به طورعملی برای خودتان اجراکنید.

-داستانی رادرارتباط باآموخته هایتان سرهم کنیدتابتوانیدبایادآوری آن داستان،اطلاعات مرتبط باآن رابهتربه خاطرآورید.

4-فراگیری به روش ترکیبی(جمعی)

یادگیرندگان جمعی کسانی هستندکه بیشترین بازده یادگیری آن هاباترکیب روش های یادگیری حرکتی،شنیداری ودیداری صورت می گیرد.رعایت نکات زیرمی تواندبرای این گروه ازیادگیرندگان مفیدباشد:

-تشخیص دهیدکه در به خاطرسپاری هریک ازانواع اطلاعات،کدام روش بیشترین بازده رابرای شماخواهدداشت.

-ازهریک ازنکاتی که برای سایرروش ها توصیه شده درموقع مناسب خوداستفاده کنید.

روش های دیگر

به جزآنچه گفته شد،روش های دیگری نیزبرای یادگیری وجوددارند.بطورمثال فراگیران "فعال"کسانی هستندکه اطلاعات مختلف راباانجام فعالیت های مرتبط باهرموضوع فرامی گیرند."فراگیران متفکر"ترجیح می دهندقبل ازدریافت اطلاعات بابکاربستن آنها درباره آنها درباره آن اطلاعات تفکروتامل کنند.فراگیران"سنتی"یافراگیران"حسی"ترجیح می دهنداطلاعات رابه روش سنتی درکلاس درس بیاموزند، آنهابه جزییات اهمیت می دهندودربه خاطرسپاری اتفاقات واطلاعات عملکردقابل قبولی دارند.فراگیران"شهودی"ترجیح می دهندبه روابط عمیق بین مفاهیم واطلاعات توجه کنندوباکشف این روابط،بین آموخته های خودرابطه برقرارکنند ودانش خودراعمیق ترنمایند.فراگیران"ترتیبی"تمایل دارنداطلاعات راطی مراحل متوالی وبه شکلی زنجیرواربیاموزندوازالگوی گام به گام پیروی کنند.

البته واضح است که همه افرادمی توانندازهمه روش های یادگیری استفاده کنندولازم نیست که خودرافقط به یک روش محدود کنند،امابطورطبیعی هرکسی بایکی ازروش های یادگیری،انس والفت بیشتری دارد.بااین حال هرفردممکن است دریک حوزه به گونه ای عمل کندودرحوزه دیگر به گونه ای دیگر.مثلا افرادی که زبان خارجی رابه روش فعال یادمی گیرند،ترجیح می دهندکه ریاضیات رابه روش شهودی بیاموزند.

 

انواع شناخت ازنظردموکریتوس

ارتقا مهارت های یادگیری

زندگینامه وآثارچارلز هندی

های ,روش ,یادگیری ,فراگیران ,فراگیری ,رابه ,درآزمون های ,روش های ,رابه روش ,بازده یادگیری ,فراگیری به ,نکات زیرمی تواندبرای ,بیشترین بازده یادگیری ,هستندکه بیشترین بازده ,کسانی هستندکه بیشترین

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کتابخانه فرهنگسرای ملاصدرای اشتهارد